Sedan 2005 har Google Analytics varit den ledande plattformen för att spåra webbplatsens och marknadsföringsinsatser. Genom åren har Google gjort tillägg och förbättringar till plattformen. Den 16 mars meddelande Google att Universal Analytics ersätts med Google Analytics 4 från och med den 1 juli 2023.

Från och med 1 juli 2023 kommer standard Universal Analytics-egenskaperna inte längre att bearbeta data. Du kommer att kunna se dina Universal Analytics-rapporter under en period efter den 1 juli 2023. Nya datan kommer dock endast att flöda in i dina GA 4-egenskaper.”

 

Vad är skillnaden mellan UA och GA4?

Händelsebaserad: 

Universal Analytics är sessionsbaserat, medan GA4 är händelsebaserat. Med andra ord är möjligheten att spåra händelser som knappklick, videospelning med mera inbyggd i GA4, medan detta kräver avancerade inställningar i UA. Detta kommer från förutsättningen att sidvisningar inte är det enda viktiga måttet.

Spårning på flera enheter: 

UA byggdes upp kring webbtrafik på datorer, medan GA4 ger företag insyn i kundernas resor på alla deras webbplatser och appar.

Maskininlärning: 

GA4 använder maskininlärningsteknik för att dela insikter och göra förutsägelser.

Integritetsvänlig: 

UA-data bygger i hög grad på cookies, vilket GA 4 inte gör.

universal analytics vs google analytics 4 – datamodeller

Om du för närvarande använder Universal Analytics finns det tre åtgärder att prioritera:

    1. Byt till GA 4 så snart som möjligt.Även om du har mer än ett år på dig innan den här ändringen äger rum är det bäst att göra bytet nu så att ditt GA4-konto kan samla in de data som behövs för automatiserade insikter.Om du för närvarande använder UA vill du konfigurera en GA4-egendom tillsammans med din befintliga UA-egendom. Använd Googles GA4-installationsassistent, som ger dig möjlighet att konfigurera den med din befintliga taggning. 
  • 2. Justera din konverteringsspårning i Google Ads

    Om du har konfigurerat konverteringsspårning bör du importera Analytics-konverteringar till Google Ads och ta bort alla UA-mål för att undvika dubbletter.

    Om du vill importera dina Analytics-konverteringar går du till Verktyg och inställningar > Konverteringar > Lägg till ny konverteringsåtgärd och väljer Importera i ditt Google Ads-konto:

    importera google analytics-konverteringar till google ads.

    Där kan du välja varje konverteringshändelse som du vill importera.

     

    1. Exportera historiska rapporter

    Google kommer att ge tillgång till dina Universal Analytics-data i minst sex månader efter den 1 juli 2023, och under den tiden bör du exportera de data som är viktiga för dig. Det finns tre sätt att exportera:

    Du kan exportera enskilda rapporter

    • Använd Google Analytics Reporting API
    • Exportera till BigQuery
    • Google Analytics 4

Ju tidigare du börjar övergången till GA4, desto mindre historiska data behöver du exportera i juli och desto tidigare kan Googles maskininlärning börja visa upp och förutsäga insikter i ditt konto. Här finner ni googles egna checklista. Vårt digitala marknadsföringsteam har bred kompetens inom olika analysverktyg för mätning och spårning, och svarar gärna på era frågor. Boka in en kostnadsfri konsultation eller läs mer om hur vi kan hjälpa er.